Nakladnicka-kuca-Penguin-r9kdp04t0cm4v1agn5ack0n5hjq2bolg9089qi6i2w

Nakladnička kuća Penguin: 90 godina revolucije čitanja

4 min čitanja Autor: admin

Penguin je 30. srpnja 2025. proslavio velikih 90 godina postojanja, potvrđujući još jednom status najprepoznatljivijeg izdavača na svijetu i simbola demokracije u čitanju. Njegova priča započinje 1935. u Londonu, kad je Allen Lane, tadašnji mladi izdavač, odlučio revolucionirati svijet knjige nudeći svima kvalitetnu literaturu po pristupačnoj cijeni. Inspiraciju je dobio kada je na stanici Exeter St Davids tražio dobru knjigu za putovanje i shvatio da je izbor ograničen na skupu i nezanimljivu ponudu. Tu je niknula ideja: knjiga mora biti dostupna kao “paket cigareta”.

Osnivanje i filozofija

Penguin Books je osnovan 30. srpnja 1935. Prvih deset knjiga, objavljenih s lako prepoznatljivim dizajnom − tzv. „tri trake” u narančastoj, zelenoj ili drugim bojama, odmah su privukle pažnju publike. Već u prvih godinu dana prodano je čak tri milijuna primjeraka, što je potvrda koliko je tržište čekalo ovakvu inovaciju. Penguin je svojim paperback izdanjima promijenio navike čitatelja, ali i globalnu industriju knjiga: visoka kultura i klasici postali su dostupni širokim slojevima društva, a knjiga napokon putuje s čitateljem autobusom, vlakom, na plažu i u domaćinstva svih društvenih i materijalnih razina.

Estetika, dizajn i inovacije

Osim pristupačne cijene i pažljivo odabrane književne ponude, Penguin je bio pionir i na području dizajna — već prvi logotip i izgled naslovnica osmislio je tada 21-godišnji Edward Young, a kroz kasnije desetljeće tu tradiciju nastavili legendarni dizajneri poput Jana Tschicholda i Romeka Marbera. Legendarni „Penguin grid” dizajn postao je sinonim za kvalitetu, ali i za vizualnu jednostavnost koja olakšava prepoznavanje brenda na prvu.

S podsjetnikom da knjiga ne mora biti luksuz ili ozbiljan predmet isključivo za elite, Penguin uvodi boje za različite žanrove — narančasta za beletristiku, zelena za krimiće, plava za biografije, a sivi tonovi za svjetska pitanja. Time su serije poput Penguin Classics i Pelican Books, kao i brojne druge linije, ostavile neizbrisiv trag i među ljubiteljima dizajna i među ljubiteljima pisane riječi.

Globalna ekspanzija i konglomeracije

U samo nekoliko godina, Penguin je iz malog londonskog startupa prerasla u međunarodni izdavački fenomen. Godine 1946. lansirana je serija Penguin Classics, koja postaje najutjecajnija kolekcija klasične literature na svijetu. Širenje na američko tržište događa se 1939., a kasnije Penguin kupuju i razvijaju brojne druge brendove, šireći katalog na tisuće naslova.

Nakon višestrukih vlasničkih promjena kroz povijest, 2013. dolazi do povijesnog spajanja s američkim Random Houseom — tada nastaje Penguin Random House, danas najveći svjetski izdavač knjiga s najbogatijom zbirkom autora, naslova i žanrova.

Društveni utjecaj i inovacije

Penguinov devet desetljeća dug put obilježen je ne samo vrhunskom literaturom — od Jane Austen i Dostojevskog, preko Georgea Orwella i Virginije Woolf, do suvremenih autora kao što su Zadie Smith ili Margaret Atwood — već i inovacijama. Uveo je prvu seriju dječjih knjiga Puffin, poticao literarnu i političku debatu izdavanjem kontroverznih i zabranjenih djela, te neprestano istraživao nove mogućnosti promocije čitanja. Danas Penguin sudjeluje u društvenim kampanjama poput „90 Little Book Stops”, digitalnim izdanjima i podcastima, te doprinosi UNESCO-vim inicijativama kroz književne festivale i popularne pop-up knjižare.

90 godina priča i naslijeđe Penguina

Povodom 90. obljetnice, Penguin je 2025. objavio posebnu „Archive Series” – zbirku od 90 kratkih knjiga, izbor iz bogate arhive, s pažljivo dizajniranim koricama koje odražavaju naslijeđe ove slavne kuće. Na brojnim događanjima, knjižarama i društvenim mrežama obilježava se misija izdavača: kvalitetna literatura za svakoga, svaki dan, bilo kada i bilo gdje.

Zaključak

Penguin je simbol promjene u kulturi čitanja, ali i dokaz da jedna inovativna ideja može promijeniti svijet. S devet desetljeća na leđima i milijunima pročitanih knjiga, Penguin nastavlja tradiciju — stvarati knjige za svakoga, jer „knjiga može promijeniti svakoga”

Budite korak ispred drugih

Pretplatite se na naš newsletter i prvi saznajte za popuste, nove proizvode i ekskluzivne ponude!