Budite korak ispred drugih
Pretplatite se na naš newsletter i prvi saznajte za popuste, nove proizvode i ekskluzivne ponude!
Ostvarili ste pravo na besplatnu dostavu
“Fasciniraju me Žeželjeve prijeteće perspektive, način na koji uspijeva izraziti kroz svoje priče i likove osjećaj tuge, nadolazeće propasti. Sve je to prikazano s velikim talentom i stilom koji uspijeva prezentirati njegovu mračnu viziju svijeta originalno i dosljedno.” Federico Fellini (predgovor talijanskom izdanju) Prvi strip-album Danijela Žeželja Ritam srca objavljen je 1990. godine u Zagrebu, a dvije godine kasnije i u Italiji. Nakon više od pet godina mladenačkog crtačkog iskustva te rada na oblikovanju vlastitog izraza nastao je Ritam srca, njegov prvi grafički roman, koji će imati posebno mjesto u njegovu opusu. Ritam srca strip je u kojem je teško prepoznati početničke elemente, naprotiv, djeluje iznimno zrelo u pogledu scenarija, crtačke vještine i, naposljetku, zbog koncepcije kojom je duboko zaronio u istraživanje mogućnosti strip-medija. Čitajući Ritam srca, nameće se pitanje: kako to da u stripu, koji je nastao i bio objavljen u Hrvatskoj, nema ničega što ga izravno povezuje s njegovom sredinom? Strip je nastao i objavljen je prije Žeželjeva odlaska u London sredinom 1990., a potom i u Montepulciano, gdje ostaje do 1995. godine. Možemo pretpostaviti kako je mladom, talentiranom i ambicioznom umjetniku, netom nakon diplome, sve što se događalo oko njega djelovalo strano – društvo na rubu rata, podjele, neizvjesnost. U takvom kontekstu sadržaj Ritma srca možemo tumačiti i kao oblik eskapizma: bijeg u paralelni svijet u kojem je, unatoč egzistencijalnim problemima, umjetnost ključna za život. Žeželj je počeo stvarati svijet u kojem glazba i likovnost žive u potpunoj simbiozi. Zbog slojevitosti bogatstvo simbolike Ritma srca može se pronalaziti u svakom novom čitanju na drugačiji način. Žeželj je vrhunski animalist koji u prvom dijelu stripa iz svog bestijarija izvlači urbane životinje poput goluba i mačke, a kada je cirkus u pitanju, tu su životinje džungle: slon, gorila i lav. On počinje svoju priču u pustinjskom krajoliku gdje je moguće crtati u pijesku, igrati se primitivnim oblicima. Tu ideju grafita u pijesku proteže kroz čitavi strip, predstavljajući jednostavne, gotovo dječje crteže primitivističkih oblika i figura. To vjerojatno postiže spužvom ili špricanjem tuša što predstavlja vizualni i simbolički kontrast distopijskim urbanim ambijentima. Nešto više od dvije godine nakon hrvatskog izdanja talijansko izdanje Ritma srca, s neočekivanim i izrazito ohrabrujućim Felinijevim kratkim predgovorom, za Žeželja je bilo izrazito snažan poticaj, potvrda da može na taj način nastaviti jer je u to vrijeme često mogao čuti mišljenja da strip ne bi trebao tako izgledati. Ritam srca gotovo je školski primjer kako crtežom prikazati ritam i zvuk: slobodne izmjene kompozicije, tempo mijenjan veličinom pojedinih prikaza unutar table, apstraktne ili ornamentalne površine – sve to funkcionira poput jazz-improvizacije. Ritam glazbe i ritam stripa proizlaze iz istog izvora: ritma srca, srži života. Ritam grada reflektira se u glazbi i crtežu, u stvarnosti i snovima, u umu i srcu, te u konačnici, to jest savršen ritam za one pojedince koji ga mogu stvarati i prenositi drugima, ili neke druge koji će ga moći osjetiti.
Nema recenzija za ovaj proizvod.
Budite prvi koji će ostaviti recenziju!
Za ostavljanje recenzije potrebno je biti prijavljen.
Prijavite sePretplatite se na naš newsletter i prvi saznajte za popuste, nove proizvode i ekskluzivne ponude!